Gouden verkoopduo op werkvloer Mediamarkt: slechtziende David en geleidehond Jaycee

PSfm - 04 / 03 / 2022

In een tijd waarin het onderwerp inclusiviteit hoog op de agenda staat, brengt PSfm dit in de praktijk. Ruim twee jaar geleden hebben wij David Zeeman (26), die slechtziend is, aangesteld als verkoopadviseur voor het premium koffiemerk Nespresso.

“Ik maak weleens mee dat een klant zich tegenover mij verontschuldigt. Ach sorry, ik zag die button helemaal niet, hoor ik dan.” David, die als in de Mediamarkt in Emmen werkt, is inmiddels gewend geraakt aan dergelijke reacties. Sterker nog, hij ziet er de humor wel van in. David is al sinds zijn geboorte visueel gehandicapt. De gele button met de tekst ‘Ik ben slechtziend’ op zijn borst wijst zijn omgeving daar op. “Klanten in de Mediamarkt denken dat ik ze dan niet kan helpen, maar dat is helemaal geen probleem.”

 

De Emmenaar heeft zich in de afgelopen jaren ontpopt als een rasechte verkoper. Samen met zijn geleidehond Jaycee, die naast David ook op de winkelvloer staat, vormt hij een gouden duo.

 

Diagnose en jonge jaren

Bij David, geboren in Hardenberg en getogen in Coevorden, werd op vroege leeftijd een oogaandoening geconstateerd. Na onderzoek blijkt er bij David sprake te zijn van kokervisie. “Ik zie bijvoorbeeld wel jouw gezicht, maar alles eromheen niet. Dat zijn allemaal blinde vlekken.” De aandoening zal in de komende jaren verergeren, verwacht David. Mogelijk ziet hij straks niets meer.

 

Van hulpmiddelen, zoals een stok of een hond, wil hij aanvankelijk niets weten. “Dat mensen zien dat je slechtziend bent. Het leek me heel erg.” Begrip was er ook niet altijd. Tijdens zijn jeugd in Coevorden wordt hij regelmatig het mikpunt van pesterijen onder leeftijdgenoten. Van uitschelden tot bekogeld worden: David heeft het allemaal wel eens meegemaakt. Inmiddels is er veel veranderd. David heeft overal minder moeite mee en dat is vooral te danken aan zijn maatje: de goldendoodle Jaycee. ┬áSinds twee jaar zorgt Jaycee ervoor dat David niet over stoepjes of trapjes struikelt of ergens letterlijk en figuurlijk tegen aanloopt.

 

Manieren van werken

“We hadden er niet zoveel problemen mee”, vertelt klanttevredenheidsmedewerker Jenneken Wagenaar van Mediamarkt. “Jaycee verbleef eerst in het magazijn. Als David hem nodig had, moest hij hem eerst ophalen uit het magazijn.” De hond verhuisde langzaam maar zeker steeds dichterbij David. Inmiddels ligt zijn kleedje bij diens stand. “Het gaat hartstikke goed”, lacht Wagenaar. “Ze krijgen alleen maar leuke reacties van klanten.”

 

De twee vormen dan ook een uitstekend team. Jaycee is de perfecte ijsbreker. “Ja, hij trekt wel klanten”, lacht David. “Hij krijgt geen aandacht te kort. Ze willen hem vaak even aaien. Al snel hebben we een praatje en dan komt koffie natuurlijk ook even ter sprake. Voor ik het weet lopen ze met een machine de winkel uit.”

 

Positieve boost

De twee hebben zich op de winkelvloer goed bewezen, want David heeft inmiddels een vast contract te pakken. Het succes heeft de Emmenaar ook een positieve boost gegeven. “Vroeger was ik onzeker en verlegen. Maar het gaat steeds beter. Het maakt me ook veel minder uit hoe mensen tegen me aankijken.”

 

Waar de toekomst van David ligt, weet hij nog niet. “Ik leef bij de dag. De toestand met mijn zicht speelt daarbij ook een rol. Wellicht dat ik nog een deeltijdstudie ga volgen, ik weet het niet.” Voorlopig is hij op zijn plaats als verkoper, voelt hij. PSfm en Nespresso laten zien dat diversiteit op de werkplek zowel een winstgevende als een verrijkende ervaring kan zijn.

 

“Trouwens, wat voor koffie drink jij eigenlijk?”

 

Dit artikel is hier voor het eerst gepubliceerd.